Youtube vs Vimeo – and the winner is…

vimeo vs youtube

Er du ny på denne blog, så lad det være sagt – dette er ikke en hyldest til Youtube. Når det så er sagt, så er fascinationen i forhold til platformen næsten ubegrænset. Den mængde af viden, der er tilgængeligt helt gratis, er så enorm og omfattende, at selv det mest velassorterede bibliotek, må få mindreværnskomplekser. Næsten uanset om du skal blive klogere på aktier, se tegnefilm, lære at strikke, lave selvpromovering, markedsføre din virksomhed eller blive verdens største disko fan, så er mulighederne på Youtube endeløse.

Ekstremt effektivt markedsføringsplatform

I Danmark er det kun de færreste virksomheder, der har fået øjnene op for de kvaliteter man kan få fra en videoplatform. Vidste du, at der er  cirka 64% større sandsynlighed for, at viewers bliver til customers, når de har set en video omkring et produkt.

I USA er det kun 9% af virksomhederne, der er på Youtube. I danmark er tallet endnu mindre.

 

Kæmpe konkurrent til Klassisk TV

Disse video platforme tiltrækker i høj grad brugere, som ellers har brugt andre medieplatforme. Og denne tendens er vedvarende. Vidste du for eksempel, at fremskrivninger og forskning tyder på, at i 2025 vil der ikke være nogen under 32, der vil have et klassisk TV-abonnement. Hvert år øges antallet af timer, der bruges på Youtube. Og det er ikke små tal, vi snakker. Hele 60% flere timer per år i 2016, hvilket er fuldstændigt uhørt.

 

youtubevideo

Tro det eller ej [nok mest henvendt til forfatteren af denne post], så er der andre video tjenester. Der er Vistia, Vine og flere mindre. Og så er der Vimeo. Kun 4 år tilbage lå Vimeo og Youtube i hård konkurrence om markedsandele. Dengang mindede de to platforme ret meget om hinanden. MEN som det ofte sker, så er tilvalg og fravalg omkring udvikling af forretningsgange, design og setup. For Vimeo blev det skæbnesvangert. Fra at ligge side om side (groft sagt), så er Youtube nu klart markedsledende.

Kigger man nærmere på hvordan tallene ser ud i dag, så ses det tydeligt, hvem vinderen er i dag.

 

vimeo

Antal brugere

Vimeo – 280.000.000 brugere

Youtube – 1.300.000 brugere

(min mor har lige lavet en kanal, så det korrekte tal er 1.300.001 brugere)

 

Antal visninger

Vimeo – 715.000.000 views

Youtube – 5.000.000.000 vievs

 

Pris for at uploade videoer

Vimeo – 50 kroner*

Youtube – gratis

(*Vimeo har en gratis tjeneste, men den giver ikke samme muligheder for ejeren af kanalen. Hvis du som ejer skal have de samme rettigheder/muligheder som på Youtube, så koster det 50 kroner per måned)

 

Antal brugere fra USA

Youtube – 20%

Vimeo – 30%