office-web

3 ting som sælgere og skuespillere har til fælles

Du har besøg af en sælger. Han er veltalende, sjov, sympatisk og kemien mellem jer er set i retroperspektiv rigtig god. Over frokosten snakker du med kontordamen Jette. I har bestemt ikke noget til fælles. Hun er flagrende – du er kontant (eller omvendt). Hun fortæller at hun så Jonas (sælgeren, du lige har haft møde med) på parkeringspladsen. “Han er bare SÅ dygtig, altså. Vi har bare en supergod kemi…”. På trods af jeres forskelligheder har sælgeren (Jonas) formået at nå ind til både dig og Jettes [forskellige] personligheder. Men hvordan kan det være? Sandheden er, at man som sælger også skal have en skuespiller i maven. Du skal simpelthen formå at omstille dig i forhold til den personlighed, du snakker med. Nogle gange bliver du nødt til at foregive persontræk, som bestemt ikke er dine for at opbygge troværdighed [sikke en selvmodsigelse].

office-web

I det følgende kan du læse mere om de 3 ting, som du skal kunne både som sælger og skuespiller.

  1. Brug din empati til at forstå, hvem du kommunikerer med
    For at du kan komme til at virke troværdig, er det vigtigt, at du med din præsentationsteknik kommer til at fremstå med værdier, der korrelerer nogenlunde med den person, du gerne vil overtale. Hvis du er sælger, går opgaven ud på at overtale dine tilhører til at købe dine produkter. Hvis du er skuespiller, er din opgave at få publikum til at købe præmissen om den rolle, du forsøger at spille. I begge tilfælde gælder det om din troværdighed forbliver indtakt.
  2. Dine budskaber skal passe til dit publikum
    Når du kommunikerer med dit publikum, er det afgørende, at du formår at tiltale dem med en sprogbrug og præsentationsteknik, de kan relatere til. Er du skuespiller, er det vigtigt, at du ikke bruger for svære ord, hvis du kommunikerer til børn. Hvis du kommunikerer med voksne, er det vigtigt at du ikke overspiller, som du vil gøre til børn. Når du er sælger, skal du være varsom med at bruge føle-ord, når du kommunikerer med en talknuser. Du kan omvendt også komme til at virke som en kold og afvisende person, hvis du er for koncis, når du kommunikerer til at en humanistisk indstillet personlighedstype.
  3. Dress the part
    På samme måde som din sprogbrug har indflydelse på, hvordan dit publikum afkoder din verbale kommunikation, så har dit tøjvalg også stor betydning. Hvis du er skuespiller, og skal spille rollen som konge, så er det selvsagt misvisende, hvis du kommer uden krone og kåbe (og måske endnu værre i dametøj eller lignende – altså hvor du har een rolletype, men din påklædning udstråler andre signaler).
    Det samme er gældende, når du som sælger skal tale med en topleder. Du kommer sandsynligvis ikke i shorts og tanktop. Dit publikum kommer sandsynligvis i skjorte og slips (med en forventning om at du gør det samme). I begge tilfælde vil der være forvirring om din rolle i konteksten. Du passer simpelthen ikke ind via den måde du er påklædt. Hvis konteksten byder, at forventningerne er på een måde, bliver du nødt til at indlevere disse forventninger. Ellers vil dine tilskuere blive forvirret. I værste fald vil dette føre til antiparti og irritation, så du går derfra i unåde.